DCIM\100MEDIA\DJI_0049.JPG

Historien til Grimsdalshytta

Grimsdalen er et gammelt navn og navneforskerenes forklaring på opprinnelsen er at grim betyr vond, fæl og hard. "Den grimme ælling"

Publisert: 16. oktober 2023
DNTs tilbud

Grimsdalen

Selve dalen var/er slett ikke noen av delene. Det var elva Grimsa som var opphavet til å navne Grimsdalen. Grimsa kunne forøvrig være både stor og farlig etter regnvær. Men dette var for herrens mange år siden... Det er faktisk gjort arkeologiske funn fra Vikingtiden, fire store gravhauger som dessverre ble røvet i tidligere tider. Allikevel er det funnet både pilspisser, sverd og kvinnesmykker. Så det har tidlig vært folk i Grimsdalen.

Åpning av Dovrebanen

Noe særlig fotturisme før Dovre-banen ble åpnet i 1921, var det imidlertid ikke. Arkitekt Carl Berner  fikk oppdraget med å tegne den første hytta, som sto ferdig sommeren 1923, og det var nettopp det den var: En ferdighytte. Forut for sin tid, sa folk...

I 1953 ble den vakre Folldalsbygningen kjøpt opp og i 1956 sto den ferdig oppsatt og innredet og hytta hadde fått 34 senger. Turistene strømmet på som aldri før.

Frodig og unik dal

Så er det for den botanisk interesserte. Fjellene rundt Grimsdalshytta er slake og oversiktlige, og terrenget er ualminnelig lettgått. I Grimsas nedslagsfelt er det påvist, i følge "NOU 1983 nr 42", nesten 400 arter planter. Som kvistarr, alperublom og grynsildre. I hele Rondane Nasjonalpark er det observert 300 forskjellige planter. Her er mye for enhver interesse!

Del artikkel:

Bli medlem