Rundtur om Nysetra ( evt. pikhetta )

Nysetra
Nysetra Foto: Anne K. Sedahl

Lengde: 26 km

Gåtid: 5,5 timer

En rundtur i fint terreng med noe stigning fra Grimsdalsvegen og et bratt parti nedover siste del ( Tverråe ). Ellers ganske lettgått og på fint underlag. Flott utsikt mot omkringliggende fjell. Ta gjerne en avstikker til Pikhetta 1510 moh.

Følg stien ned til veien, ta T-merket sti mot Sletten. Etter 11 km kommer du til Nysetra. Flott utsikt mot Dalholen og Folldal. Ved Nysetra tar du til venstre mot Pikhetta. Etter 13.8 km passerer du Eidehuset. Like bortenfor deler stien seg, fortsett rett fram mot Pikhetta. Neste kryss hold til venstre. Stien går på høyre side av Veslkollen og du kommer til en lysegrønn hytte. Har da gått ca 16,5 km. 200 m etter hytta hold rett fram ( hvis du vil ta en avstikker til Pikhhetta ta til høyre ).

Følg stien til Barthuset. Stien er ganske smal men går på fint underlag. Etter 19,4 km hold til venstre mot Barthuset. Her er det nøkkel over døra om du vil inn for en rast. Fortsett liten sti til høyre for hytta mot elva og steinbu. Stien er borte innimellom men når du ser elva hold mot steinråk/bekk på andre siden av elva. Kryss elven ved steinbua og følg steinråket på høyre eller venstre side til du kommer på T-merket sti, ta til venstre på stien og følg denne til Grimsdalshytta.