Haverdalsrunden

Tid: ca.10 timer
Lengde: 30km

Runden rundt Haverdalen vil være en fin tur for deg som ønsker å bruke dagen i naturen, gi øynene et varierende skue, bruke nesen til å trekke inn den friske fjelluften, og ørene til å lytte til naturens mange lyder, mens føttene vandrer av sted. Etter 17,5 km vandring kommer du til Haverdalssetra, hvor det har vært seterdrift i mer enn 300 år. Her kan du smake på ostene fra sætras eget ysteri, spise rømmevafler, drikke en kopp kaffe eller spise thaimat til lunsj som serveres hver eneste lørdag.

Turbeskrivelse:
Følg veien sørover fra Grimsdalshytta. Gå igjennom campingplassen hvor du vil finne ei bro som krysser elva. I stikrysset like etter elva er det skiltet mot Haverdalen, ta til venstre her. Du kan også velge å gå runden motsatt vei. Stien går gjennom skogen før du kommer opp i fjellterreng. Stigningen er jevn oppover Gravhøe før det flater ut, her vil du få god utsikt mot Rondanetoppene, før du får en noe bratt nedstigning mot Haverdalen. I stikrysset her tar du til høyre, det er skiltet mot Haverdalssætra. Videre vil du vandre vestover i flatt og lettgått terreng langs Gravbekken. Fremme ved Haverdalssætra er det fint å ta en rast enten inne i den sjarmerende hytta eller ute på tunet hvor det finnes flere sitteplasser. Følg stien videre vestover mot Storrvannet. Et lite stykke før vannet vil du kunne velge å ta av fra stien hvor det er skiltet mot fangstanlegg, dette er en kort avstikker på 300 meter. I Storrvannet kan du prøve fiskelykken før du fortsetter langs den godt merkede stien nordover, og over noen myrområder hvor det er lagt planker for å lette ferdselen. Før nedstigningen mot Grimsdalen vil du gå gjennom et lite skar hvor stien passerer like ved ei gammel dyregrav. Etter ca. 30 km er du tilbake der du startet, ved Grimsdalshytta.